Dag 20 Banff, Bow River en Bow Falls - Reisverslag uit Banff, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Dag 20 Banff, Bow River en Bow Falls - Reisverslag uit Banff, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Dag 20 Banff, Bow River en Bow Falls

Door: Herman

20 Augustus 2013 | Canada, Banff

Vandaag nemen we rustig de tijd voor het ontbijt en ons reisplan. Haast maken met douchen heeft al helemaal geen zin want wanneer ik de doucheruimte verlaat zitten er bij de heren douches al 5 mannen te wachten tot ze in één van de 5 douchecabines kunnen. Dat douchen hoeft trouwens niet lang te duren want het water is koud ook op de stand “hot”. De internetverbinding is zwak en we kunnen de nieuwe verslagen in ons reisdagboek niet bijwerken. De verslagen zijn wel klaar maar bij het uploaden krijgen we telkens foutmeldingen. Ook het versturen van een e-mail met bijlage betreffende onze schade gaat niet lukken.

Aan het eind van de ochtend gaan we het stadje Banff in en vinden we gelukkig nog een plaatsje op de speciale RV parkeerplaats direct naast “Banff Central Park”. Vandaar starten we onze wandeltocht door Banff. De Bow River stroomt door Banff en levert op veel plekken mooie uitzichten op. De zon schijnt aan een bijna wolkenvrije blauwe hemel. In het park zijn veel mensen die rustig zitten of liggen, picknicken, lezen, muziek luisteren of een spelletje doen. Een viertal toeristen wil samen op de foto en de fotograaf heeft de camera op een statief gezet en wilde de timer de foto maken. Ontspanknop indrukken en dan snel naar de andere 3 in de groep rennen. Dat levert dan al hilarische momenten op. Ze hebben veel plezier. Het gaat niet allemaal in een keer goed want we zien de fotograaf vaak heen en weer rennen.

Van het park lopen we over de mooie “Bow River Bridge”die is versierd met hangpotten met bloeiende planten en bloemen naar een historisch monument met “cascade gardens”. Rondom dit fraaie pand is een tuin in veel delen aangelegd met perken bloeiende planten en bloemen. De perken zijn allemaal in lagen op en achter elkaar gestapeld. Mijn kennis van bloemen en planten is helaas ruimschoots ontoereikend om aan te geven wat we allemaal hebben gezien. Maar de combinatie van kleuren, lijnen, hoogtes en vakindelingen zijn bijzonder mooi om te zien. Onze fotocamera’s draaien op volle toeren. Frank kan zijn speciale macrolens ten volle benutten.

Van deze gelaagde tuinen lopen we richting “Banff Spring Hotel” dat in de reisgids is genoemd. Op weg daar naar te zien we een aanwijsbord voor “Banff Falls Viewpoint”. Die pakken we dan eerst maar even mee. De Bow River wordt op dat punt door een versmalling in de rotswanden en een verval in de rotsbodem in een waterval gedrukt. Het hoogteverschil is zeer klein, enkele meters. Maar de snelheid is mooi om te zien. Direct na de waterval maakt de rivier een scherpe brede bocht naar linksen komt de Spray River er bij in stromen. In de bocht ligt een vertrekpunt van een raftingorganisatie. Wanneer wij komen vertrekken er net 3 grote oranje rubberboten met een tiental opvarenden. We maken foto’s van het vertrek en aansluitend een serie van de waterval / stroomversnelling. Op een van de vele zitbanken kijken we een tijd naar het hele tafereel met mensen, water en bergen. Het is aangenaam warm in de zon.

We lopen via een binnendoor pad steil de berg op naar het zeer grote, hoge en dure “Fairmont Banff Springs Hotel”. Via de achteringang kunnen we zo het hotel inlopen. In de gang op de begane grond zitten kleine en zeer luxe winkeltjes. Zelfs met een summer sale korting van 50% zijn de prijzen nog erg hoog. De lobby, die bij de vooringang links en recht over de gehele breedte doorloopt en erg hoog is, is erg fraai ingericht met hout, tapijt en marmer. Aan het plafond hangen fraaie kroonluchters. Net buiten de hoofdingang haasten veel hotelmedewerkers zich om klanten van dienst te zijn met regelen van een taxi, in- en uitstappen in respectievelijk uit de dure auto’s, meenemen van bagage en beantwoorden van vragen.

Van het hotel lopen we door naar de hoofdstraat “Banff Avenue”. Dit is een brede straat die voor een heel groot deel is gevuld met winkels speciaal voor toeristen. Veel “gift shops” en kledingzaken met merkkleding en een groot aantal horecagelegenheden. Bij de zaak me de grote gele M nemen we iets te eten en te drinken en kunnen we met gratis wifi enkele digitale berichten uitwisselen met het thuisfront. We lopen met de toeristenstroom mee de winkelstraat door en gaan uiteindelijk aan het eind van de middag via de supermarkt weer terug naar onze camping.