Dag 21 Banff Gondola - Reisverslag uit Calgary, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Dag 21 Banff Gondola - Reisverslag uit Calgary, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Dag 21 Banff Gondola

Door: Herman

21 Augustus 2013 | Canada, Calgary

We vertrekken vandaag van de camping uit Banff maar gaan nog wel eerst vanochtend met de Banff Gondola naar het Sulphur Mountain Ray Station. We checken netjes uit door de campground permit in de daarvoor bestemde dropbox te deponeren. Omdat de telefoonverbinding te slecht was kon ik geen telefonische reservering of online reservering doen bij een camping in Calgary. Dit is nu al de 4e camping op rij die adverteert met of open wifi of cellular coverage maar waar de kwaliteit van de verbinding zo bedroevend slecht is dat je er eigenlijk niets mee kunt. We rijden Banff in en stoppen zodra we merken dat we een goede telefoonverbinding hebben. Bellen met de camping, er is nog een plek met “power only”dus snel gegevens voor de reservering door geven, maar wanneer ik als laatste mijn creditcard gegevens moet doorgeven valt de verbinding weg, ja hoor beltegoed op.

Geen nood we hebben nog voldoende tegoed op de databundel en Frank regelt een verbinding met skype. We bellen weer maar nu is de medewerkster van de camping druk en kan ze ons niet direct helpen. De vorige reserveringsaanvraag is vervallen en naar een andere gast gegaan. De reservering moet helemaal opnieuw. Ze belooft ons terug te bellen. We wachten en wachten totdat het te lang duurt. We bellen nogmaals en het lukt ons nu de reservering te regelen. We hebben vanavond een plek en hebben nu de tijd aan ons zelf.

De parkeerplaats bij het Gondola Station staat helemaal vol. De parkeerhulp geeft aan dat we op een hoger gelegen parkeerplaats naast het Banff Upper Hot Springs een plek moeten zoeken. Daar is nog ruimte genoeg voor een RV. Het is stralend weer met een strak blauwe lucht. Er is geen wolkje te zien. Toch is het nog maar 18 graden. We zien nu voor het eerst de bergen in deze fraaie belichting. Dat is wel weer heel anders dan met al die bewolking die we vaak hebben gezien.

Tickets zijn snel gekocht en we staan met onze “boarding passes” maar kort in de rij. Met ons drieën zitten we in een kleine cabinelift die ons in 7 minuten ruim 600 meter omhoog brengt. Op het bergstation is het door de wind op deze bergtop en de schaduwplekken van het gebouw een stuk frisser. Het uitzicht op de bergen rondom Banff en de plaats Banff zelf is prachtig. Omdat we gisteren een uitgebreide wandeling door Banff en langs veel bijzondere punten hebben gemaakt, herkennen we vanaf deze grote hoogte veel van die plekken. We zien ook in de verte onze camping liggen.

Na een rondgang over het pad rondom het bergstation, gaan we op weg naar het Sulphur Mountain Ray Station dat op een naast gelegen bergtop ligt. Het wandelpad er naar toe is gemaakt van brede houten planken in een aaneenschakeling van traptreden. Op plateaus in het wandelpad staan informatieborden. Zo ontdekken we dat het diertje dat we eergisteren boven bij Hamilton Lake hebben gezien een “golden-mantled ground squirrel” is. Volgens dit bord zitten er op deze berg(en) veel “squirrels” en “chipmunks”. Zodra we alle traptreden, Brigitte telt er 375 stuks, hebben gehad en boven bij het Ray Station zijn, zien we meerdere van deze beestjes rondrennen en ook stil zitten. Ze zijn kennelijk gewend geraakt aan mensen en niet schuw meer. Bij een vrouw die op een bankje zit te eten komt een chipmunk aan haar voeten rechtop zitten om iets gevoerd te krijgen. En ineens klimt die tegen het bankje op en gaat bij haar op schoot zitten. Hij heeft chocolade ontdekt en begint daar naar te happen. Ze voert hem stukjes en het diertje smult heerlijk van deze lekkernij. Wij staan er dichtbij en kunnen dit tafereeltje goed fotograferen.

We nemen nog de laatste paar treden naar het Ray Station. Dit is ooit een wetenschappelijk onderzoekstation naar (kosmische) straling geweest. Vanaf dit punt kunnen wij net als alle andere toeristen genieten van het fraaie uitzicht naar alle kanten. Na een half uurtje rondkijken en even rustig zitten in de zon gaan we terug naar het bergstation van de Gondola. Daar komen we in een lange wachtrij te staan van mensen die allemaal naar beneden willen. Terwijl we langzaam opschuiven ontdekt Frank dat er (gratis) open wifi is en neemt even via skype op zijn smartphone contact op met vrienden in Oldenzaal. Even bijpraten over de belevenissen van de afgelopen dagen. Bij de plek waar we moeten instappen staat een medewerker van de Gondola met een digitale fotocamera die direct met een laptop is verbonden. Zodra hij een foto maakt verschijnt die direct op het scherm. Wanneer mensen zijn ingestapt roept hij met de camera in de aanslag “hi guys smile!!”, drukt op de ontspanknop en flits de foto is klaar. Het dalstation is zo ingericht dat alle gasten via de giftshop naar de uitgang moeten lopen. Als eerste loop je tegen een balie aan met meerdere computerschermen waarop de digitale foto’s worden getoond. Voor het vriendenprijsje van CAD 20,00 kun je dan een afdruk kopen.

Bij Starbucks iets verderop in het dalstation hebben we buiten op het terras in het zonnetje genoten van cappuccino en mango-orange smoothies.

We lopen nog even naar het Banff Upper Hot Springs dat op 200 meter afstand ligt. Volgens de reisgids en de folders uit Banff moet dit iets heel speciaals zijn maar wanneer we er aankomen zien we een klein zwembad. De watertemperatuur is 39 graden. Aan de rand in het zwembad en op de tegelvloer erom heen zitten en liggen mensen in het warme water en in de zon. We hebben het al snel gezien en besluiten richting Calgary te gaan. Eerst even diesel tanken en dan highway 1 East op.

De reis verloopt vlot. Hoe dichter we bij Calgary komen des te vlakker het landschap wordt. De bergketens van de Rocky Mountains zijn op een gegeven moment verdwenen en we rijden weer in een heuvelachtig glooiend landschap met groene weiden. We rijden per ongeluk te ver door Calgary in omdat we alleen een postcode hebben gekregen en het bord bij een afslag kennelijk hebben gemist. We halen nog wat boodschappen bij Safeway en rijden daarna een stuk terug.

De camping “Calaway Park RV campground“ ligt dicht aan de highway 1. De plekken zijn ruim en vlak. We moeten wel wennen aan het uitzicht. De aanblik van bergen en meren heeft plaats gemaakt voor een glooiend graslandschap. We maken gebruik van de wasgelegenheid om een flink deel van onze kleding weer fris en schoon te krijgen. Met de wind en zon moet dat vanavond en morgenvroeg ook snel weer droog kunnen worden.

• 22 Augustus 2013 - 22:59

Nolda Ter Horst:

Wat maken jullie veel mee en herman wat schrijf je mooie verhalen. 31 jaar geleden,toen Henk en Dini nog in de buurt van Edmonton woonden zijn wij ook naar Jasper Banff en Calgery geweest. Rondom Banff vonden wij het prachtig, m.n. lake Louise. Ik kan me dat grote Banff Springs hotel nog goed herinneren.We waren even wat achter met jullie reisverslagen omdat we een paar dagen in Brabant waren i.v.m. de verjaardag van onze kleindochter Fiene. Morgen gaan we met de caraven naar de Veluwe om er enkele dagen te gaan fietsen. Wij hebben geen computer en tablets bij ons, dus mijn reactie laat dan even op zich wachten. Wij wensen jullie nog een fijne laatste week toe en Frank een goede reis terug naar de Kalder.

Groet, Herman en Nolda