Dag 22 Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Dag 22 Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Dag 22 Calgary

Door: Herman

22 Augustus 2013 | Canada, Calgary

Met behulp van de ochtendzon en een klein beetje wind hebben we het wasgoed in een uurtje droog gekregen. De camper ietsjes verder naar achteren gereden zodat we een touw konden spannen aan de ladder van de camper en aan de omheining van de grasweide achter ons. De omheining zelf gebruiken we ook als “drooglijn”. Aan de ontbijttafel denken we alvast na over welke dingen we willen bezoeken. Bij de receptie annex campingwinkel halen we free hot chocolat en een free map van (downtown) Calgary. We besluiten het Canada Olympic Park te bezoeken. Dat is een paar kilometer van ons verwijderd in de richting van Calgary en ligt pal aan highway 1. We hebben de skischansen en Olympische ringen gisteren al gezien.

Het is rustig op de parkeerplaats bij het park en zo blijkt even later ook op het park zelf. Bij de ingang staat een felrode 2 mansbob van het Canada 1 team. In een sportieve en relaxte pose zetten we elkaar hier op de foto. Binnen zien we alleen grote groepen jonge kinderen met een paar begeleiders. Op informatieborden zien we staan dat er summercamp groepen aanwezig zijn. De jonge kinderen kunnen hier onder begeleiding leren omgaan met mountainbikes, skelters en een kabelbaan. Er zijn zelfs een paar kinderen in een groepje die zijwieltjes aan het achterwiel hebben. Die groep leert op een afgeschermd deel van de parkeerplaats (beter) fietsen. Het is al snel warm geworden. De temperatuur vanmorgen vroeg was 8 graden en is nu tegen het middaguur al ruim boven de 20 graden. We wandelen door het olympic park gebouw naar de parkeerplaats. Buiten valt ons oog op de zwart-groen-gele bobslee van Jamaica. Deze heeft ook “meegespeeld” in de Walt Disney film “Cool Runnings” uit 1993.

We hebben gelukkig een gedetailleerd adres van het Fort Calgary Historic Park. Navigeren op alleen een postcode is ons niet zo goede bevallen. We worden door een groot deel van downtown Calgary geleid. Aan deze drukke straten met 3 of 4 rijbanen staan voornamelijk hoge bedrijfsgebouwen opgetrokken met veel steen en (spiegel) glas. Parkeerplaatsen zijn er wel maar niet geschikt voor RV’s. We kunnen niet anders dan doorrijden. Na een half uur komen we bij onze bestemming. De eerste aanblik bij aankomst bij Fort Calgary tempert onze verwachtingen. En dat blijkt ook wel terecht. Op een grote grasweide staan nog 3 houten blokhutten. Het educatieve centrum ziet er wel fraai uit. Een stuk of 8 schilders staan de raamkozijnen en houten wandpanelen te schilderen, in de volle zon wel te verstaan. We wandelen even door het park. Vanaf de Bow River kijkend naar het city centre is er wel een vreemd contrast met de 3 houten barakken op de voorgrond en de hoge moderne kantoorgebouwen achter in de skyline.
In de camper eten we een paar boterhammen. Iets verder op de parkeerplaats zien we 2 personen bezig met het omzagen van een forse boom. Eerst worden een aantal grote takken verwijderd met een motorzaag, die uiteindelijk onderaan de stam van de boom wordt ingezet. Een collega trekt met een dik touw de boom in de uiteindelijke valrichting.

We hebben via Google een super store (winkelcentrum) gevonden met waarschijnlijk voldoende parkeerplaats. Daar besluiten we onze dag met winkelen en een warme maaltijd bij Smitty’s. Wanneer we weer terug rijden naar onze camping is er een heel mooie kleurschakering in de bewolking aan de horizon waar te nemen. De kleuren variëren van roze, rode naar violet. Aan de horizon zien we het begin van de Rocky Mountains en een deel van het begin van Calgary. Op de voorgrond zijn de glooiende grasweiden met ronde rollen hooi te zien. Een mooi gezicht dat we helaas zo rijdend op een drukke highway niet kunnen fotograferen.

Terug op de camping bereiden we ons vertrek uit Calgary richting Vancouver voor. We zijn op het meest oostelijke punt van onze reis gekomen en nemen morgen afscheid van Frank die dan weer naar de Verenigde Staten vliegt.

• 23 Augustus 2013 - 11:08

Nolda Ter Horst:

Hoi Brigitte en Herman, als jullie terug gaan naar Vancouver is het ook leuk om via Osoyoos te gaan. Daar is een indianenmuseum en een wijnbouwgebied van de indianen. Het ligt op de grens met de V.S. Wij genieten erg van jullie verhalen en ook van de foto,s

groet, Nolda

• 28 Augustus 2013 - 10:17

Yvonne:

Hoi.

Nog even van de laatste dagen genieten in Calgary.
    Frank. een goede vlucht naar de V.S.