Dag 16 Clearwater Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Dag 16 Clearwater Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Dag 16 Clearwater Jasper

Door: Herman

16 Augustus 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag komen we een uur dichterbij Europa. Reisdoel vandaag is Jasper in de staat Alberta. Dat ligt in een andere tijdzone, UMT -7, en is 320 kilometer rijden in 3 uur en 3 kwartier. Voordat we de grens met Alberta oversteken, rijden we om 10 uur van de camping af en gaan eerst nog even tanken. Met de hoge bergen voor ons zal het brandstofverbruik ongunstiger worden. En het is al een paar keer voorgekomen dat we borden aan de kant van de weg zien waarop staat dat het eerstvolgende tankstation 80 km of nog meer verderop ligt.

We rijden op highway 5 en even voor Valemount geef ik het stuur over aan Frank. Bij Valemount nemen we even een kleine pauze om de benen te strekken. Naast de highway stroomt de North Thompson River en loopt ook een spoorverbinding van C.N. Railway. Op een gegeven moment zien we een goederentrein met een ontelbaar aantal wagons met daarop telkens 2 grote zeecontainers gestapeld. Groene containers met “China Shipping” vormen veruit de meerderheid. We rijden iets sneller dan deze trein en het lijkt wel of er geen begin en geen eind aan deze trein zit. Dit moet een trein zijn van een paar kilometer? We rijden over een brug die de rivier en de spoorlijn kruist. Een snelle blik uit de zijramen bevestigt het beeld dat dit een ontzettende lange trein is.

Na Valemount moeten we over naar highway 16 en al snel zien we erg hoge bergen opdoemen voor en naast ons. Bij het “Mount Robson Provincial Park” stoppen we. Achter het informatiecentrum is een uitkijkplateau met een prachtig uitzicht op Mount Robson, die als het ware in de achtertuin ligt. De top is (helaas) in de wolken verborgen maar het blijft een fantastisch plaatje. Dit is met 3.954 meter de hoogste berg in de Canadese Rocky Mountains. Het is erg druk met toeristen en de parkeerplaats staat vol met RV’s. Als die allemaal naar de campings met “first come, first serve” principe gaan, dan kan dat wel eens een probleem opleveren. Onderweg komen we bij Yellowhead Lake waar we nog even stoppen voor het mooie uitzicht.

Kort daarna gaan we bij de Yellowhead Pass de staat Alberta in en zetten we de klok een uur vooruit. Dan komen we aan bij “Park entrance” en kopen we een verplichte dagpas voor het geschatte verblijf van 5 dagen in de (gecombineerde) nationale parken van Jasper en Banff. Bij de controlepost zien we op een informatiebord staan dat op één na alle campings in de buurt van Jasper “full / complet” zijn. Alleen Campground Pocahontas heeft nog “vacancies”. De parkmedewerker die ons de dagpas verkoopt zegt dat die camping nog ongeveer 40 minuten rijden is. Onze navigatie geeft aan dat we over een kwartiertje in Jasper zullen aankomen. Dan ligt Pocahontas wel wat verder weg dan we gehoopt hebben. We besluiten eerst te gaan informeren bij de 2 van de campings die “full”zijn. Bij de eerste, “Whistlers”, zit alles vol tot en met maandag. Morgen opnieuw proberen voor de 2e dag heeft geen zin. De parkmedewerkster tipt ons nog wel dat bij Wapiti, die ook “full” is, mogelijk nog enkele parkeerplaatsen met elektriciteit beschikbaar zijn. Die camping ligt 2 kilometer zuidelijker langs highway 93. Ook daar staat een wachtrij met reizigers die tegen beter weten in proberen een plek te krijgen. Een parkwachter loopt de auto’s tegemoet en vraagt of we een reservering hebben. Wanneer we nee zeggen, geeft hij aan dat de campground “full” is. Zodra we aangeven wel op een parkeerplaats te willen staan zegt hij dat we moeten aansluiten in de rij en met beetje geluk zijn er nog een paar parkeerplaatsen vrij. We hebben geluk want we kunnen de laatst beschikbare parkeerplaats krijgen. We betalen voor 2 nachten zodat we ook morgen verzekerd zijn van een plek in deze buurt. We krijgen een refund wanneer we op tijd vertrekken en aangeven de 2e nacht niet terug te komen. Een uitgave met minimaal risico dus.

Na een kleine verkenning op de betreffende parkeerplaats rijden we het plaatsje Jasper in. Eerst maar weer diesel tanken. Er zijn meerdere tankstations aan de hoofdstraat maar na veel zoeken vinden we er één die ook diesel verkoopt. Met de tank vol vinden we schuin tegenover het tankstation een parkeerplaats geschikt voor RV’s direct bij het Jasper railway station. Vanaf deze plek hebben we een mooi uitzicht op de omringende bergen die door de avondzon worden verlicht.

Het is inmiddels half zes (lokale Alberta tijd) en we gaan naar het visitor information centre dat we zagen liggen. Hier halen we brochures op en krijgen we tips van een medewerkster. In de hoofdstraat zitten veel giftshops en andere op toeristen gerichte winkeltjes. Brigitte ontdekt in een giftshop een collectie cowboyhoeden en besluit er een als aandenken mee te nemen. Dat moet ik dus even passen in de winkel. Dit ontlokt een glimlach op beider gezichten. Toch neem ik de uitdaging aan. Tenslotte heb ik ook uit Australië een specifieke hoed meegenomen als souvenir. Mocht de hoed een terugkerend thema worden voor toekomstige vakanties dan verwacht ik niet nog weer eens naar Oostenrijk (Tirol ) te gaan maar nog wel eens naar Mexico of China. Buiten de winkel direct maar de hoed opgezet. Frank en Brigitte nemen lachend de fotocamera ter hand. Het resultaat zal mij waarschijnlijk wel tot in lengte van jaren achtervolgen.

Op deze reisdag hebben we de middagmaaltijd gemist. We hebben nu wel trek gekregen en doen ons tegoed aan een warme maaltijd in een lunch/dining room. Met een gevulde maag lopen we terug naar de camper. Op dat moment zien we dezelfde goederentrein, die met al die containers, van vanochtend over de spoorlijn voorbij rijden. Snel foto’s maken en een filmpje met de smartphone. Terwijl we fotograferen komt er een grote groep vogels bijna recht op mijn camera af boven de trein aan vliegen. Ze minderen vaart en landen vlak voor me naast de trein. Dan verschijnt er iets later boven de trein ook nog een regenboog aan de horizon. Dat levert een mooi plaatjes op.

Het is half negen en we tijden terug naar onze camping en parkeren op plaats AA009. Er is weer een dag voorbij en we zitten nu (eindelijk) in de Rocky Mountains.

• 17 Augustus 2013 - 19:31

Herod:

Veel plezier in Jasper en Banff! Ik had even een achterstandje in de reisverslagen weg te werken, maar ik ben op tijd bij om jullie belevenissen in The Rockies realtime te volgen. Het blijft een indrukwekkend landschap. Denk aan mij als jullie eerdaags Bow Summit aan doen.

Groetjes, Herold