Dag 2 naar Loch Lomond en Trossachs - Reisverslag uit Lochearnhead, Verenigd Koninkrijk van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Dag 2 naar Loch Lomond en Trossachs - Reisverslag uit Lochearnhead, Verenigd Koninkrijk van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Dag 2 naar Loch Lomond en Trossachs

01 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Lochearnhead

Een bijna HEMA of misschien ook wel "are you being served" achtig muziekje klonk als intro van een mededeling in 3 talen. Good morning ladies and gentlemen it is now eight o' clock. On deck 9 a delicious breakfast is served and on deck 8 in Take and Bake coffee, tea and bread rolls are served.
Na een goede nachtrust hadden we trek in een ontbijt als basis voor de eerste reisdag op Engelse en Schotse bodem. De verwachte aankomsttijd inNewcastle was 10 uur. Op dek 8 kozen we uit een goede verscheidenheid broodjes, croissants, vleeswaren, marmelade en vers geperste jus d' orange. Met een tafeltje direct aan een groot raam hadden we fraai uitzicht op de zee en even later op de kustlijn van Groot Brittanië. De zon probeerde door de bewolking te komen. Dat leverde mooie plaatjes op. Kortom een prima start van de dag.

Na een aankondiging dat we in een halfuur zouden arriveren bij de aanlegplaats, sloten we ons aan bij de massa passagiers die op de buitendekken het binnenvaren op de rivier Tyne wilden zien en fotograferen. De ochtendzon verlichtte de huizen, pieren, steigers en andere gebouwen en gaf zo gelegenheid voor kleurvolle en contrastrijke plaatjes met fel oranje reddingboten op een witte veerboot met een blauwe bovenbouw. Het ontruimen van de veerboot ging vele malen sneller dan het laden. Binnen een uur na het aanmeren in Newcastle reden we uit de "buik" van de boot. Net als in IJmuiden eerst door de paspoortcontrole van de douane. Groen licht en we rijden links!! het haventerrein af.

We hadden besloten een deel van de alternatieve toeristische route te volgen op weg naar ons overnachtingsadres in Lochearnhead. De reisgids tipte ons over (de restanten van) Hadrian's Wall, de Romeinse muur die door Keizer Hadrianus was aangelegd als verdedigingslinie vande meest noordelijk grens van het Romeinse Rijk.
Het verhaal deed ons uitkijken naar een geweldige muur die de destijds geweldadige Kelten had moeten tegenhouden. En we reden de aangegeven route en keken links en rechts en weer links, maar geen muur. Zoiets zie je toch niet over het hoofd? Dan zien we langs een van de B wegen enkele mensen, Franse toeristen zo blijkt later, bij een houten wegwijzer staan en een weiland in stappen. Hmm wat zou dat zijn? We parkeren en gaan op onderzoek uit. Op de wegwijzer staat een vermelding van Hadrian Wall en ook wij stappen het weiland in en lopen naar een deel van de Romeinse muur. Dit deel van de muur is een van de restanten van de muur en valt onder het werelderfgoed. De gestapelde rotsblokken vorme  hier nog een muur(tje) van 20 meter lang 2 tot 3 meter breed en tot 1 meter hoog. Een beetje Kelt springt daar geblinddoekt over heen.

We zetten onze reis voort en rijden door het Kielder Water and Forest Park langs Lake Kielder, een groot stuwmeer. De route door het park toont ons mooie vergezichten op dit meer en de bosrijke omgeving en bergen. Het is wel opletten op wildlife dat in het park aanwezig is.
We zien voor ons op de weg een beest zitten dat schijnbaar niet van plan is aan de kant te gaan. We naderen voorzichtig en verminderen snelheid. Wanneer we tot op een paar meter zijn genaderd zien we dat het om een jonge vos gaat. De vacht is lichtbruin gekleurd en zodra hij in het gras van de berm stapt is hij snel niet meer te zien. Prima camouflagekleur dus.

Nadat we dwars door Glasgow zijn gedirigeerd, komen we weer op een toeristische route naar onze dagbestemming. De natuur wordt robuuster met grotere en grilliger bergen. Naast de scherp slingerende smalle wegen zien we regelmatig snel stromende beekjes, riviertjes. Op sommige delen van het traject is sprake van "single lane road with passing places". Nou dan weet je dat het smal is of wordt en je moet anticiperen van de ene passing places naar de volgende.
Dan zijn er nog trajecten afgescheiden door wildroosters. Hier lopen schapen vrij te grazen. Ze lopen ook op de weg en in de berm. "Cautious young lambs" staat op de waarschuwingsborden. De meeste schapen bljjven rustig in de berm liggen wanneer auto's passeren. Dan zien we een schaap die het toch wel spannend vindt een sprong, uit stand, maken van bijna een meter om toch nog naast een auto weg te kunnen komen. Jammer dat ik dat niet heb kunnen vastleggen.

Tegen 7 uur arriveren we bij ons Bed and Breakfast adres en worden we hartelijk welkom geheten door Irene. De kamer is ruim en heeft uitzicht op het meer. Als afsluiting van vandaag en als warming up voor  morgen maken we nog een kleine avondwandeling langs het meer.

• 02 Augustus 2012 - 22:23

Frank:

Weer een mooi verhaal en ik hoop dat jullie mooie plaatjes hebben kunnen vastleggen! Veel plezier.

• 02 Augustus 2012 - 23:57

Bouke En Marian.:

we hebben weer mee kunnen genieten van jullie belevenissen van vandaag.
    Herman, je hebt een leuke schrijfstijl.

• 03 Augustus 2012 - 20:11

Karin:

Het lijkt erop dat we het allemaal eens zijn dat Herman een fijne manier van schrijven heeft.
    ga zo door broer. het lijkt me mooi daar. op naar de volgende dag.
    groetjes Karin.

• 05 Augustus 2012 - 12:31

Elmar & Chantal:

Leuk! Jullie zijn begonnen waar wij zijn geëindigd!
    Met als klap op de vuurpijl: wij hebben ook de toeristische route (in tegengestelde richting dan, haha) gereden en echt goed gezocht (voor zover een dreumes van ruim anderhalf dat toelaat) maar Hadrianus' Wall hebben wij nooit gevonden.... :-(
    Nogmaals, geweldig jullie avonturen te lezen!

Slainte Mhath!!!!

Elmar & Chantal