Sydney de laatste topics - Reisverslag uit Sydney, Australië van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Sydney de laatste topics - Reisverslag uit Sydney, Australië van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Sydney de laatste topics

Door: familiezandhuis

06 Augustus 2010 | Australië, Sydney

Heerlijk uitgeslapen checken we om 11 uur uit bij ons hotel. We laten de koffers achter bij de concierge. Tegen 6 uur willen we terug zijn en per taxi naar het vliegveld reizen.

William Street ziet er vertrouwd uit en we lopen naar het ANZAC memorial dat ook in deze stad aanwezig is. Een standbeeld van Captain Cook begroet ons zodra we dat deel van Hyde Park binnen komen. Het ANZAC memorial is indrukwekkend. Binnen zien we de vele tekens van herinnering aan en dankbaarheid voor de offers die tienduizenden jonge Australische mensen hebben gebracht in WW I en WW II. De centrale hal heeft een hoogliggende koepel waar 120.000 goudkleurige sterren zijn geplakt. Elke ster vertegenwoordigt een gevallen man of vrouw. In het midden is een grote cirkelvormige opening. Beneden ligt in het midden een standbeeld van een gevallene op een kruis met de vorm van een zwaard. Er zijn zeer strenge regels voor het betreden van dit "sacred memorial" : geen lawaai, drinken of voedsel. Niet zitten op de treden want dat is een overtreding volgens de ANZAC memorial Act uit 1923. Er hangen rondom bewakingscamera's die toezien op respectvol gedrag in en om dit gebouw. Terwijl wij daar lopen rijdt een politieauto langzaam rond.

Bij Gloria Jean's genieten we in alle rust van een van de vele speciale koffiesoorten.
In het Queen Victoria Building is een groot winkelcentrum gehuisvest. Op 2 kelderverdiepingen, een begane grond en 2 etages zitten tientallen winkels. Veel modezaken, juweliers en niet te vergeten de souvenir- en giftshops. Een prachtig mooi oud historisch gebouw dat binnen volop bedrijvigheid en gezelligheid in zich heeft. De mooie trappenhuizen en de glazen koepel die in met midden van het dak over de volle lengte zijn te zien, geven het interieur een bijzondere uitstraling.

Op de weg terug naar ons hotel stoppen we nog een laatste keer bij de internet corner. Vanaf nu volgt er radiostilte tot we weer in Europa zijn geland.

• 07 Augustus 2010 - 20:46

Nolda:

Hoi Herman en Brigit als ik het goed heb komen jullie dit weekend weer thuis. Volgens mij hebben jullie de reis van jullie leven gehad. Geweldig!!!Ik heb erg genoten van de prachtige verhalen en hoop jullie binnenkort weer te zien. Hier is alles gewoon doorgegaan. Herman en ik genieten van onze kleinkinderen die allemaal een week in deze vacantie mogen logeren bij ons op de Kalder. Dolle pret dus. Dag luitjes ik zal 's avonds jullie mooie verhalen missen. groet, nolda