Arlie Beach in Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu Arlie Beach in Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Familie Zandhuis - WaarBenJij.nu

Arlie Beach in Whitsundays

Door: familiezandhuis

29 Juli 2010 | Australië, Airlie Beach

Op tijd opstaan is geen punt meer. Ruim voor 9 uur rijden we weg van de camping in Rockhampton. Deze ligt direct aan de highway die dwars door deze plaats gaat. Het lijkt een mooie reisdag te gaan worden. Bij het bereiken van deze plaats zijn we de steenbokkeerkring (capricorn) gepasseerd. We bevinden ons nu dus in tropisch gebied. Het landschap toont nu veel vergezichten over uitgestrekte graslanden met af en toe boompartijen of veel alleen staande bomen. Er zijn veel bomen met een kale stam tot op een paar meter hoogte. Er zit geen boomschors op en de stam is egaal glad en heeft een vaal grijze kleur. Bovenaan zitten enkele takken met wat groen blad. We zien ook veel hoog stevig gras dat geelbruin gekleurd is. Het lijkt wel hooi. Zodra we in de buurt van Mackay komen, zien we ook palmen. Buiten is het inmiddels behoorlijk warm. Tegen de 30 C. Het stuk tot Airlie Beach ziet er steeds meer tropisch uit met palmen, grote kleurige bloemen en varens. Op onze trip zien we ook veel kangoeroes. Helaas zijn het allemaal dieren die zijn aangereden door het verkeer en als dode kadavers aan de kant van de weg liggen.

In Airlie Beach aangekomen, gaan we op zoek naar een camping. De camping die we hebben uitgezocht heeft geen plaatsen meer met stroom dus we gaan een stukje terug en vinden een mooie plek op Island Gateweay HolidayPark. We boeken bij het inchecken ook voor de volgende dag een excursie met een boot.

We zijn al door het plaatsje gereden en zagen dat het er gezellig druk is. Voor ons uitje morgen moeten we nog hoofddeksels en zonnebrandcrème kopen. Er zijn volop toeristische shops met T-shirts, handdoeken en hoofddeksels. We vinden bij een drogist direct naast de parkeerplaats een factor 30+ / 4 uur watervast en dat moet voldoende zijn. Een hoofddeksel vinden kost meer tijd. Ik vind een hoed waarvan de zijranden omhoog kunnen worden gericht en dan vastgezet. Een hoed met 2 vormen en een touwtje. Met de verwachte wind op het schip moet worden voorkomen dat de hoed wegwaait want dan zit ik zonder hoofdbescherming pal in de zon. Frank heeft zijn zinnen gezet op een Australische leren cowboyhoed. Na het nodige passen en meten en prijs vergelijken valt de keuze op een zeer fraaie hoed van koeienleer. Brigitte kiest een witte pet met klep.

Met de lange reis net achter de rug, het zoeken van een camping en het shoppen is het eten erbij ingeschoten. We besluiten de Subway te bezoeken en nemen allen een footlong of six inch broodje gezond met de smaak “chicken sweet onion teriyaki”. Deze variant bevalt ons prima en we eten het broodje op het terrasje voor de winkel heerlijk op. Het is bijna zeven uur en aangenaam warm. In de winkelstraat bekijken we de passerende mensen, die ons ook bekijken. Zo valt er voor iedereen wat te zien.

Terug op de camping parkeren we onze camper “reverse” op plek 115. Tassen inpakken en nog het reisverslag bijwerken. Maar dan !! Pech. De laptop geeft de geest. Het beeldscherm wordt zwart en het enige wat we nog kunnen doen is opnieuw opstarten. Maar dat helpt niet. Echt een technisch mankement wat we niet zelf even kunnen repareren. Hoe moeten we dat nu regelen? Voorlopig zien we geen mogelijkheden en richten we ons maar op de dag van morgen.